Rubrika: Pokročilý

  Natržený prsní sval – co s tím?

Prsní sval je velice silným svalem, který patří mezi největší svaly lidského těla. Prsní sval má největší objem a sílu v oblasti úponu, tedy v oblasti podpažní.

Zde je na sval kladen i největší odpor, a to zejména v polohách, kdy pustíte jednoruční činky příliš nízko. U velké nakládací činky se poloha loktů nemůže dostat do tak krajní polohy. Přesto si nejčastější zranění prsních svalů kulturisté způsobí právě s velkou nakládací činkou. A to různými způsoby.

Zejména odrážením činky o hrudní kost, kdy spouští velkou rychlostí žerď činky na hrudník a o hrudní kost nárazem činku vymrští vzhůru. Takové šílenosti můžete běžně vidět a jistě jste je už viděli na benchi, kdy velký borec zvedal velkou činku.

Prsní svaly jsou ve spodní fázi cviku pod silným napětím, kdy každé nešťastné lehčí dotknutí činky může poranit prsní sval. Kdo to zažil, ví že takový náraz na napnuté prsní svaly může přinejmenším pěkně bolet.

Žerdí činky by jste se neměli nikdy prsních svalů dotýkat, natož činku od hrudníku odrážet. Odrazem si pomůžete podobně jako při cheatingu. Při tréninku s maximálními váhami za použití odrazu, můžete čekat, že se dříve či pozdějí zbytečně zraníte.

Další častou chybou je příliš široké postavení loktů, tedy to že držíte činku příliš na široko. V tomto případě velmi trpí lokty i úpony prsních svalů, které se dostávají pod extrémní stres.

Při snaze zatížit více prsní svaly, používají kulturisté někdy nadměrně široký úchop. Za použití lehké tréninkové váhy je takový úchop jako krátkodobé využití možný. Z dlouhodobého hlediska je široký úchop značně nebezpečný.

Třetí nejčastější chybou při benchování je použití nadměrné váhy na úkor správného technického provedení. Tuto chybu můžete v posilovně vídat denně. Naložená činka sice budí respekt po celé posilovně, při zdolání takové to váhy ostatní přihlížející sklání poklonu aniž by přemýšleli nad celkovým využitím a smyslu zvedat takové těžké břemeno, které zatíží snad všechny svaly lidského těla.

Ale prsní svaly stejně nedostanou největší možný svalový impuls k růstu, tak jako kdyby jste cvičili s největší možnou váhou za dobrého technického provedení, kde by jste prsní svaly izolovali co nejvíce od ostatních svalových skupin. (Jistě, že se do cviku zapojí pomocné svaly, jde ale o to, aby zapojení těchto pomocných svalů bylo co nejmenší.)

Výše uvedený text popisuje nejčastější příčiny, proč dochází k poškození samotného prsního svalu či úponu svalu. Jestliže máte pocit, cítíte, že k nějakému zranění u vás došlo musíte nejdříve zjistit co se vlastně stalo.

Postižená část svalu obvykle hodně natéká, může se objevit i modřina. Poranění prsních svalů může mít dvojí formu: buď se natrhne přímo sval nebo se od kosti oddělí šlacha. Natržení uvnitř svalu je obvykle částečné a není až tak vážné, protože větší část svalu zůstává pohromadě.

Natržení šlachy je zranění mnohem vážnějším, může i dojít k celkovému odtržení šlachy od kosti a tím je sval vyřazen z činnosti. Tato zranění bývají velice bolestivá při sebemenším pohnutí paže. Protože prsní sval se na kost pažní upíná a to ovlivňuje jakékoliv pohyby paží.

„ Nejprve je zapotřebí určit jestli se utrhl, natrhl sval
či se natrhla šlacha. “

Přesnou diagnózu vám poskytne lékař, musíte se k němu dostavit co nejdříve. Pošle vás na MRI vyšetření, kde identifikují oblast poranění a závažnost zranění. Pokud se šlacha odtrhla od kosti můžete na svých prsou vidět velmi viditelnou asymetrii prsních svalů. Takový problém nechtějte, ale zažít.

Častější je natržení šlachy, které je také velice bolestivé, ale ne tak závažné jako samotné utržení šlachy od kosti, což se může stát i u jiných svalů. Při utržení šlachy vám pomůže chirurgický zákrok. Hledejte však odborníka, jinak můžete mít doživotní problémy, nemluvě o nepěkně tvarovaném svalu především v oblasti úponu. Po operaci je nutné dodržet dost dlouhou rekonvalescenci, o kolo 3 měsíců. Teprve pak můžete začít pomalu s posilovacím tréninkem. Samozřejmě jen s tou nejnižší váhou, jelikož sval je po zranění a je do jisté míry ochablý.

Když je sval natržený uvnitř, není ho třeba vždy operovat. Většina natržených svalů se hojí do několika měsíců (dle závažnosti zranění). Tato zranění však ponechávají často estetický defekt prsního svalu. V závažných případech se tito estetické nedostatky kompenzují částečně plastickou výplní.

Natržená šlacha bývá nejčastějším zraněním. Které se, ale hojí poměrně dobře v rámci několika týdnů. Existuje spousta rehabilitačních metod, které urychlí uzdravení šlachy. Základem k uzdravení takového zranění je kvalitní výživa.

Šlachy a svaly jsou tvořeny svazky kolagenních a elastických vláken v poměru dle druhu tkáně. Aby došlo k co nejrychlejší a bezproblémovému vyléčení je nutné doplňovat převážně kolagen (hydrolizát hovězího kolagenu), který vyživuje sval či šlachu a zabezpečí hladké uzdravení postiženého místa. Podobně i poškozené menisky či disky kolagen dokáže kvalitně zahojit.

 

 

2018 © Vseokulturistice.cz – Všechna práva vyhrazena.