Rubrika: VÝŽIVA

  Co je dobré si dát ke svačině?

Pokud dodržuje pravidla nějakého jídelníčku, určitě si také často kladete otázku, jaké jídlo je vhodné ke svačině?

Svačina je (jsou) menším jídlem dne. Kdyby jsem měl být přesnější, jídlo mezi snídaní a obědem se správně neoznačuje jako svačina, ale jako přesnídávka.

Pojem svačina se používá pro odpolední jídlo, tedy jídlo, které je menším jídlem po obědě. My zde však pro jednoduchost budeme přesnídávce a svačině říkat jednotně svačina.

Co tedy přijímat ke svačině v dopoledních a v odpoledních hodinách? Mnohem důležitější než jestli jde o dopolední či odpolední svačinu je jídlo, které předcházelo před samotnou svačinou a v jakém časovém intervalu to bylo.

Jinými slovy je důležité např. co jste měli ke snídani, od toho se dále odvíjí samotná skladba svačiny.

Taktéž bude odlišná i poslední svačina (jídlo) před tréninkem a první jídlo (svačina) po tréninku. Vždy záleží na předchozím jídle, jakou mělo skladbu a na tom, co po daném jídle – svačině bude následovat.

Pokud vás po jídle čeká spíše fyzická aktivita, musíte se najíst jinak než kdyby po jídle žádná fyzická aktivita přijít neměla.

Začneme prakticky první svačinou po snídani. První svačina se bude odvíjet jak už jsem vysvětlovat obecně od skladby snídaně. To zda byla snídaně bohatá na sacharidy, bílkoviny či jak byla objemná.

Jestliže vaše snídaně obsahovala velkou převahu sacharidů, což by měla, svačina již nebude obsahovat převahu sacharidů, ale převahu bílkovin. Co si dát ke snídani naleznete zde: Snídaní k svalovému růstu.

Co se týče objemu svačiny, záleží vždy na objemu snídaně. Pokud pro vás byla snídaně sytá, svačina může přijít brzy, ale v malém množství. V opačném případě, když bude snídaně v menším objemu, svačina přijde na řadu brzy a to v něco větším objemu.

Svačina s převahou bílkovin může být např. ochucený tvaroh + tmavé pečivo. Jednoduchá příprava takového tvarohu je zde: Dejte si tvaroh s kakaem.

Vhodný recept pro svačinu s převahou sacharidů ve formě ovesných vloček naleznete zde: Ranní drink z ovesných vloček.

Když máte v práci či ve škole čas svačit do oběda např. dvakrát. Můžete volit svačiny v menším objemu. Pokud nemáte dostatek času se nasvačit, volte větší objem snídaně a menší objem svačiny, tak aby jste do oběda „vydrželi“.

Kdy svačit také záleží na čase, kdy budete obědvat. Jestliže můžete jít na oběd, kdy chcete což je ideální případ. Většina z nás se, ale musí podřídit pevně stanovenému času, který je vyhrazen pro oběd.

Co se týče svačiny po obědě, tak je to úplně stejné jako u svačin před obědem. Bude záležet hlavně na vašem volném čase a čase, kdy je u vás prakticky možné, aby přišlo další jídlo.

Skladba prvního po tréninkového jídla: První jídlo po tréninku, bílkoviny nebo sacharidy?

Skladba svačiny

1. s převahou sacharidů
Sacharidový přípravek
Ovesné vločky
Corn-flakes
Různě upravená rýže
Piškoty
Ovoce
Puding

2. s převahou bílkovin
Proteinový přípravek
Našlehaný tvaroh
Bílé jogurty
Různé druhy sýrů
Polévky s kvalitním vývarem

Ke svačině je také vhodný příjem zeleniny. V dopoledních hodinách není ještě vhodné přijímat větší dávky masa jako svačinu např. v 10.00, jelikož je těžce stravitelné.

Svačiny, nebo také menší jídla by neměli ve vašem jídelníčku nikdy chybět. Jestliže chcete nabrat svalovou hmotu, musíte pravidelně jíst každé 2 - 3 hodiny, v menších dávkách. To samé platí pro redukci podkožního tuku. Pravidelné jídlo 5 – 6 menších dávkách je základním předpokladem k úspěšnému hubnutí.

 

 

 

2017 © Vseokulturistice.cz – Všechna práva vyhrazena.