Rubrika: ZAČÁTEČNÍCI

  Výběr posilovny – poprvé do Fitka

Pokud chcete začít pravidelně cvičit, musíte se nejdříve rozhodnout do jaké posilovny budete chodit. Dozvíte se podle čeho takovou posilovnu vybrat a co si vzít s sebou až do ní půjdete.

Žijete-li na malém městě, kde je k dispozici pouze jedno Fitnesscentrum, odpadá vám problém výběru správného fitka. Kam však jít ve velkém městě, kde máte na výběr z mnoha Fitnesscenter?

Především záleží na vašem odhodlání. Znám lidi, kteří jsou schopni kvůli svému tréninku jet klidně i třicet kilometrů do jiného města, jen aby si zacvičili, a přitom ve svém městě mají také posilovnu.

Jiní nadšenci jsou zase schopni cestovat přes celou Prahu do svého oblíbeného fitka, a přitom bydlí 500m od posilovny. Dalším parametrem může být délka vašeho volného času.

Pokud vás tlačí čas a jste ve spěchu, půjdete bez výběru do nejbližšího fitka. Svoji roli hraje i výše vstupného, především v největších městech. Některá fitnesscentra jsou více dostupná a určená cizincům, naštěstí, takových mnoho není.

Nejnižší vstupné mají posilovny se starším vybavením a na malých městech. Posilovny o větší výměře s novějším vybavením mají obvykle vstupné vyšší. Záleží však na vás, pro které fitko se rozhodnete.

Velké množství lidí navštěvuje fitko, do kterého chodí i jejich přátelé. Nehledí příliš na vybavení, ale berou posilovnu spíše jako společenské místo.

Některé posilovny mají větší výběr jednoručních činek, jiné posilovny nabízejí více strojů na nohy atd. Menší posilovny nemají často veškeré možné vybavení, především širokou škálu aerobních zařízení pro nedostatek místa.

Naleznete vnich, ale většinou větší ochotu personálu, což ve velkých kolosech tak často nebývá.

„ Domácí prostředí a přátelský kruh si najdete spíše v menších posilovnách. “

Chodí do nich stále stejní lidé a většinou se všichni znají. Ve větších kolosech naleznete i různé aerobní sály a více anonymity.

Pro začátečníky je někdy stresující jít poprvé do fitnesscentra a to především pro ženy. Tím více, pokud máte vysokou nadváhu atd. Máte pocit, že se nebudete v posilovně cítit dobře a všichni si vás budou prohlížet.

V menších posilovnách si vás pravidelní návštěvníci ze zvědavosti povšimnou (protože se mezi sebou znají).

Podívají se, kdo nový přišel, ale dál si vás nebudou už všímat. Každý má se svým tréninkem dost svých starostí.

Ve větších halových posilovnách nikomu nepřijdete jako nový. Nikdo nikoho nezná a o nikoho se nestará, „v davu“ se tak lehce ztratíte.

Takže nikdo nepozná, že jste v posilovně poprvé a nevíte si rady. Výhodou menších posiloven bývá, že vám někdo z baru pomůže s tréninkem a vysvětlí vše potřebné zadarmo.

Ve větších provozech si veškeré poradenství musíte často zaplatit. Nikdo vám přátelsky bez zaplacení nepomůže.

Rozhodně nejlepší je postupně si projít a vyzkoušet všechna dostupná Fitnesscentra v okolí a poté se rozhodnout proto, které vám bude nejvíce vyhovovat. Žádné fitko není dokonalé. Někde mají kvalitní stroje na procvičování dolních končetin, jinde mají více strojů zaměřených na horní polovinu těla, ale třeba zase mají malý výběr jednoručních činek apod.

Je-li tomu tak, je ideální navštěvovat dvě fitka, která se svým vybavením vhodně doplňují. Srovnejte si ceny jednotlivých Fitcenter a jestliže jste studenti, hledejte ve vašem klubu studentské slevy. Důležitá je samozřejmě ochota a vzdělanost personálu. Měli by být ochotní. Pokud je o to požádáte, ukáží vám správnou techniku cviků. Měli by vás také upozorňit na chyby, kterých se při cvičení dopouštíte.

Také by vám měli umět vypracovat tréninkový plán a poradit jak se správně stravovat atd. Jestli narazíte na fitko, kde si vás ani nevšimnou, tak se takové posilovně raději vyhýbejte. Choďte tam, kde najdete profesionální přístup. Při nesprávném cvičení si můžete poškodit zdraví, proto raději navštěvujte provozy, kde jsou ochotní a profesně vzdělaní lidé, kteří fitkem žijí.

Co si vzít s sebou na cvičení?

Při všech sportovních aktivitách je velmi důležité mít kvalitní vybavení. V tomto případě mám na mysli především oblečení a vhodnou obuv. Váš cvičební oděv musí být dostatečně velký, vzdušný a musí dobře sát pot. Nesmí vás škrtit a jinak bránit v pohybu. Čistá bavlna je velmi příjemná a velmi dobře saje pot, ale špatně schne a proto je člověk během cvičení stále ve vlhku. Naprosto nevhodné jsou šusťáky a jiný syntetický neprodyšný materiál!

Obuv by měla být pevná a musí dobře fixovat kotník. Součástí vašeho vybavení je vždy ručník. Ten se z hygienických důvodů pokládá na lavice pod zpocené tělo.

Je velmi nepříjemné po někom cvičit na propocených lavicích. Proto buďte ohleduplní a nezapomínejte na hygienu.

Kvalitní fitness oblečení můžete zakoupit přímo ve fitku nebo ve sportovních obchodech, kde je nabídka zboží tohoto typu širší.

Někteří lidé jako začátečníci používají i cvičební rukavice. Spíše je používají ženy, aby neměli po cvičení mozoly a hrubé dlaně. Muži používají rukavice méně častěji. V prvních týdnech cvičení vás budou bolet dlaně, ale to jen do té doby, než si vaše ruce navyknou na železo - dlaně ztvrdnou. Na dlaních a prstech se vám vytvoří tvrdá kůže. Pak již žádné nepříjemné pocity při držení těžké činky mít nebudete. Raději než do rukavic investujte do permanentky.

Všichni kdo přicházejí cvičit do fitnesscenter, tam jdou jistě ve snaze udělat něco pro své zdraví a lepší kondici. A přesto je velmi časté, že dochází k pravému opaku. Volbou nevhodných cviků a jejich nesprávným prováděním si můžete velmi lehce přivodit různé bolesti a jiné zdravotní neduhy. Je proto třeba dbát na správnou techniku prováděných cviků a nebát se zeptat zkušenějších lidí.

 

 

 

2017 © Vseokulturistice.cz – Všechna práva vyhrazena.