Úvod | Práce ve fitness | Diskuzní fórum
Rubrika: Začátečníci

Sparingpartner – tréninkový pomocník

Sparingpartner neboli tréninkový pomocník je důležitý člověk, se kterým si pomáháte při tréninku navzájem.

REKLAMA

 

Jsou typy sportovců, kteří vedle sebe nesnesou trvalého, pevného sparingpartnera a cvičí proto sami. Pouze při těžkých sériích požádají někoho z dosahu o krátkodobou minutovou výpomoc, tzv. minutového sparingpartnera.

Příčinou, proč někteří sportovci nevyhledávají sparingpartnera je i vlastní tréninkové tempo, podle kterého si při cvičení jedete a nejste ochotni z něj slevit či ho zrychlovat.

Máte pocit, že na vás někdo stále tlačí, vyvíjí tlak a takový psychický nátlak nemůže vést ke kvalitně odcvičenému tréninku. Někomu může i vadit pomyšlení, že na vás ve fitku přesně v pět hodin bude někdo čekat a taková myšlenka na vás tlačí, aby jste všechno do tohoto termínu stihli, z čehož jste před tréninkem zbytečně neklidní.

Jak si vybrat sparingpartnera?

Najít toho správného sparingpartnera není nijak jednoduché. Dlouhodobého sparingpartnera má málo kdo z nás. Jelikož je velkým problémem se sejít ve stejný čas v posilovně. To je pro řadu sportovců největším problémem.

Jestliže jste si našli někoho ve vašem okolí s kým si rozumíte a chodíte trénovat do vaší místní posilovny ve stejný čas, ještě nemáte vyhráno. Často se stává, že se s někým domluvíte na konkrétním tréninku, který budete cvičit, ale nevyhovuje vám skladba cviků, na kterých se nejste schopni domluvit. Proto budete muset používat různé stroje a nářadí a to může zbytečně zdržovat.

Pokud vedle sebe máte člověka, se kterým pojedete úplně stejný trénink - cviky, je to ideální. Mohou vás, ale při společné spolupráci potkat další problémy. Úplně nevhodná je kombinace ženy a muže pro společný trénink.

Důvod je jednoznačný. Zkuste cvičit těžký legpress, který je naložený desítkami kotoučů a střídat se s ženou. 2/3 kotoučů budete muset neustále shazovat a po odcvičení vaší partnerky znovu kotouče na stroj nakládat. A to není příliš zábavný trénink. Brzo vás tahle spolupráce omrzí a vaše cesty se tak rozejdou.

Takže jestli hledat sparingpartnera, tak vždy stejné pohlaví. Ženy mají svoje odlišné problémy při posilování a těžko se budete bavit o problémových partiích se ženou, když vy řešíte spíše nárůst svalové hmoty.

Jiná situace nastává u páru (žena, muž), kdy tento pár jsou začátečníci – nadšenci a chtějí společně cvičit a co nejdéle vydržet. Fyzická zdatnost, tedy síla nebude v tomto případě tak fatálně rozdílná. Takové páry se mohou vzájemně i dobře motivovat a podporovat při cvičení.

V pokročilém stádiu si však ženy i muži budou hledat sparingpartnera stejného pohlaví, jelikož je přestává spojovat začátečnické období, tedy společné první kroky posilovnou a začínají se orientovat každý na svoje problémy. Muži chtějí nabírat a ženy chtějí hubnout a tvarovat.

„ Velice dobře si spolu rozumí dva začátečníci, kteří řeší stejný problém. Tedy buď chtějí oba nabírat nebo chtějí oba hubnout
a tvarovat postavu. “

V pokročilém stádiu cvičení je vhodné, aby spolu cvičili přiměřeně velcí borci - svojí tělesnou váhou. Bude se vám špatně cvičit, jestli mezi vámi bude rozdíl třeba 40 Kg tělesné hmotnosti. Zkuste jako 70ti kilový nadšenec pomáhat a především jistit 110 kilového borce při dřepu. Příliš jistoty jako sparingpartner kolem sebe šířit nebudete. Naopak opačně se budete cítit dobře jištěný až budete se svými 90 kily na dřepu a za vámi bude stát někdo 110 kilový.

Na první pohled se může zdát, že jste našli dobrého sparingpartnera, ale až se vydáte společně do posilovny k prvnímu tréninku můžete třeba zjistit, že vám prostě nesedí vzájemné tempo cvičení.

Potřebovali by jste každý trochu odlišné pauzy mezi sériemi a nemůžete se shodnout. To vás může z dobrého tréninkového nasazení dost vyvést z míry a trénink nebude stát za nic.

Pozitivní spojení může být, když spolu cvičí dva dobře motivovaní borci, ale s rozdílnými výsledky, tedy s rozdílnými zkušenostmi. Kdy zkušenější borec má potřebu někomu radit, poučovat ho a méně zkušený hltá všechno co je mu řečeno. Takové páry sparingpartnerů spolu dobře vychází a kvalitně se jim cvičí. Nedochází k žádným hádkám, protože zkušenější vše co řekne tak je svaté.

Minutový sparingpartner

Minutový sparingpartner je pomocník z okolí, kterého třeba vůbec neznáte, ale potřebujete prostě pomoci nebo jistit na benchi a tak požádáte někoho, kdo vypadá solidně a byl vás schopen uchránit před případným zraněním svojí včasnou dopomocí, či záchranou.

Takovéto dopomoci jsou v posilovnách často k vidění. Jelikož většina lidí cvičí z různých důvodů sama, tak se taková pomoc hodí a okolí vám jistě rádo dopomůže, jelikož nikdy nevíte, kdy budete také potřebovat dopomoci.

Dochvilnost

Jestliže hledáte k sobě sparingpartnera, měl by být dochvilný. Není příjemné čekat v posilovně na opozdilce, kdy čekáte na rotopedu a pomalou projížďkou sledujete hodiny, kdy už konečně přijde váš sparingpartner.

Až konečně přijde budete muset ještě čekat než se převleče a rozcvičí. Takže dalších deset minut. S toho budete pěkně vytočení, protože si připadáte jako blb, který se půl dne rozšlapává na kole a ztrácí chuť do tréninku. V opačném případě jestli víte o tom, že jste nedochvilní, a že na vás tedy co se týká přesného času není spolehnutí, raději se s nikým nedomlouvejte na žádné spolupráci.

Nedostatečná motivace

Kvalitní sparingpartner může umět dobře motivovat, jestliže máte mizernou motivaci, najděte si někoho, kdo vás v posilovně udrží a trochu ho využijte. Dobře motivovaný člověk na sebe dokáže strhnou pozornost a prostřednictvím svojí aktivity strhne okolí k pravidelnému cvičení a ke kvalitním výsledkům.

Rozhodněte se sami co je pro vás výhodnější. Jestli budete cvičit sami nebo si najdete spolehlivého sparingpartnera, se kterým si budete vzájemně dobře rozumět.

Pro Vaše otázky a sdílení zkušeností je tu Diskuzní fórum o kulturistice a fitness.

REKLAMA

 

 

www.levne-proteiny.cz www.jagrfit-sport.cz www.fitness-praha.com www.posilovani-fitness.eu/