SPORTOVNÍ VÝŽIVA:    SLEVY - AKCE | PROTEINY | GAINERY | ANABOLIZÉRY | AMINOKYSELINY | SPALOVAČE | KLOUBNÍ VÝŽIVA | VITAMÍNY
Jay Cutler - Mr. Olympia 2006
levne-proteiny


09.05. | Pro pokročilé

Shyby – král cviků

Shyby – král cviků
Shyby jsou králem cviků mezi cviky pro šíři zádových svalů. Kdo neshybuje, nemá široká záda.

Shyby jsou u začátečníků často podceňovaným cvikem. U těch by se to dalo ještě chápat, ale vynechávání shybů z tréninku zad u pokročilých nemá žádný podstatný důvod.

Až budete v posilovně zkuste se podívat směrem ke hrazdě na shyby. A spočítejte kolik lidí za vašeho pobytu v posilovně shyby cvičilo a kolik lidí jede záda pomocí přítahů horní kladky místo shybů.

Rázem zjistíte, že podobně jako stojan pro dřepy je hrazda často opuštěná. Když už budete někoho na hrazdě vidět viset, pozorujte kolik kilo si pověsil pomocí řetězu za opasek se kterýma se snaží shybovat.

Uvidíte, že většina shybujících borců používá nadměrnou zátěž, kterou nejsou absolutně schopní zvládnout kvalitní technikou a celý cvik se tahají na horu jenom rukama.

Takovéto shyby můžete cvičit x let a nikdy si záda nevypracujete. Možná vám v lepším případě zesílí paže. V tom horším případě paže přetrénujete, protože trénink paží má mít svůj samostatný trénink a když je budete cvičit i se zády při shybech, tak je musíte přetrénovat, protože nebudou mít dostatek času na zotavení.

Kdo z vás je schopný udělat jeden jediný kvalitní shyb bez houpání, mrskání tělem a dalšího cheatingu při použití nejširšího úchopu? Typoval bych, že jeden z 50ti z vás, kteří čtou tento článek, budou schopni udělat poctivý čistý shyb.

Borce, kteří používají těžké kotouče při shybech sem nepočítám. Mají vytvořenou takovou specifickou techniku cvičení, aby tuhle těžkou uvázanou zátěž zvládli vytáhnout, za pomoci každého svalu na těle s minimálním zapojením širokého svalu zádového.

Jestli se v tomhle poznáváte přestanete číst, protože si myslíte, že jste velcí silní borci, kteří tohle nebudou poslouchat. Jestli, ale chcete mít pořádná záda, začněte hned pořádně shybovat.

Shyby jsou výborným cvikem i pro mladší kluky, kteří chtějí začít posilovat brzy již ve 14 letech, kdy je posilování se zátěží nebezpečné pro jejich celkový rozvoj. Při kvalitní technice a bez závaží si vybudujete výbornou základnu pro budoucí rozvoj zádových svalů.

Jelikož ve 14ti letech shyby výborně působí na neukončený růst kostí a při zavěšení a pravidelném cvičení si rozšíříte ramena, protože budete cvičením nutit klíční kosti a celý pletenec horní končetiny k růstu kostí do šíře.

To bude mít vliv na vaše rovná široká záda i pěkně stavěný hrudní koš, který v pozdějších letech obalíte svalovou hmotou. Takto stavěná kostra obalená svaly je potom bezkonkurenčně široká. Proto je i pro ty co jsou o něco starší důležité shyby cvičit.

„ Růst kostí se uzavírá ve 21 letech, toho by měli
všichni cvičenci co nejvíce využít. “

Nejlepší efekt však nastává kolem 14 a 15 roku života. V dalších letech změny rozšíření kostry již nejsou tolik patrné. Ale nevyužít shybů by bylo velkou chybou.

Jak má kvalitní shyb vypadat?

Aby jste maximálně zatížili a procvičili široký sval zádový a maximálně izolovali ostatní svaly, které se budou do cvičení zapojovat co nejméně, musíte zvolit široký úchop. Širokým úchopem mám na mysli opravdu široký úchop, kdy máte ruce úplně na kraji hrazdy. To mu se říká široký úchop!

Úchop je jasný, ale samotné provedení je ještě důležitější. Jestliže jste se pevně chytli hrazdy, musíte se vyvěsit do prověšených ramen, s tím že široký sval zádový je stále aktivován. Nemůžete jen tak viset jako prádlo na šňůře, se kterým pohupuje vítr, ale jste naopak stabilně vyvěšeni v co nejnižší poloze, tak aby se mohla aktivovat co největší část širokého svalu zádového.

Z vyvěšené kontrolované polohy se silou zádových svalů přitahujte k hrazdě pomalým pohybem, tak aby jste k sobě stlačovali lopatky. V horní poloze můžete na moment setrvat a pomalu se vracíte do vyvěšených ramen. Po celou dobu cvičení se nehoupáte, nekřížíte nohy, pouze je pokrčíte a neškubáte s sebou.

Pokud jste se sebou při cvičení různě házeli a škubali, bylo to proto, že nejste schopní udělat jeden jediný shyb. Začátečník čistý shyby neudělá pro nedostatek síly v zádových svalech.

Ti na to mají právo, ale pokročilí většinou neudělají kvalitní shyb, protože jsou pouze časově pokročilý, ale bez silového pokroku. Proto začněte shybovat jako úplný začátečník a učte se znovu techniku.

Dejte si pod hrazdu lavičku, na kterou si stoupnete, zavěste se a jednou nohou nebo s oběma si dopomáhejte při pohybu na horu ke hrazdě. Je to i lepší než používat speciální přístroj určený na shyby, na kterém si navolíte pomocnou sílu, která vám dopomáhá vzhůru.

Začátečník tímto způsobem rychle sílý a první shyby udělá bez pomoci již za 6 týdnů tréninku. Takto můžete rychle získat sílu pro odcvičení několika kvalitních čistých shybů.

Až uděláte deset shybů na jedničku, přidejte si svojí první zátěž kolem pasu. Bude stačit 2,5Kg. Když to budete s břemenem přehánět, začnete shybovat bicákama!

» Anatomie zádových svalů (odkaz brzy přidáme)

Časový odhad pokroku při provádění shybů

Tabulka vyjadřuje kolik shybů budete schopni odcvičit při pravidelném cvičení. Odhad počítá s naprosto pravidelným tréninkem, při kterém budete provádět shyby výše popsanou technikou. Výsledný počet shybů jsou shyby provedené čistou technikou.

6 týdnů (6 tréninků zad) 1 - 2 shyby
3 měsíce (12 tréninků zad) 3 - 4 shyby
6 měsíců (24 tréninků zad) 5 - 7 shybů
9 měsíců (36 tréninků zad) 8 - 9 shybů
1 rok (48 tréninků zad) 10 shybů



SOJA PROTEIN 85 - 1kg
Kvalitní Sojový protein s podílem 85% bílkovin. S nízkým obsahem tuků, vhodný i při redukční dietě.
Cena: 315 Kč levne-proteiny.cz
SUŠENÉ BÍLKY 80 ochucené - 1kg
Stejně jako v klasických vejcích tak i v sušených vaječných bílcích naleznete hodnotné aminokyselinové spektrum.
Cena: 478 Kč levne-proteiny.cz
WPC PROTEIN 80 - 1kg
WPC protein se vyznačuje dobrou stravitelností a kvalitním spektrem aminokyselin, což z něj dělá vysoce účinný proteinový přípravek.
Cena: 349 Kč levne-proteiny.cz
Náš TIP
číst

Cviky pro objem bicepsů

Pokud chcete rozvíjet svoje bicepsy, musíte znát základní rozdíly mezi cviky, které používáte v tréninku bicepsových svalů a dobře těchto znalostí využít ve svůj prospěch.
číst

Jak na vnitřní část hrudníku?

Vnitřní část prsních svalů často zaostává za rozvojem prsního svalu v místech jeho úponu.
číst

Jak na objem hrudníku

Prsní svaly patří do skupiny největších svalů lidského těla. Pro jejich procvičení se nabízí mnoho cviků, ale jak se mezi širokou škálou cviků orientovat?
OVESNÁ KAŠE - 1kg
Ovesná instantní kaše je bohatým zdrojem komplexních sacharidů, které vám dodají potřebnou energii hned po ránu nebo kdykoliv během dne formou svačiny.
Cena: 130 Kč levne-proteiny.cz
MASS GAINER - 1kg
Sacharidové přípravky – gainery jsou dobrým pomocníkem pro ty, kteří se snaží zvýšit objem svalové hmoty.
Cena: 249 Kč levne-proteiny.cz
CREATIN - 1kg
Za posledních 20 let se Creatin stal opravdovým fenoménem mezi špičkovými kulturisty. A tak by jste jeho účinky při budování svalové hmoty měli také vyzkoušet.
Cena: 415 Kč levne-proteiny.cz
číst

Unilaterální trénink

Máte problém rozvinout určitou svalovou partii? Zkuste Unilaterální trénink, kterým se zaměříte na vaše slabiny a změníte je během krátké doby k nepoznání.
číst

Budování masivního hrudníku

Návod na vypracování masivního hrudníku s praktickým tréninkem, který zvětší rozměry vašich prsních svalů.
číst

Osobní trenér

Staňte se kvalitním a vyhledávaným trenérem ve vašem okolí. Nabízejte nadstandardní služby svým klientům, kteří vás budou všude doporučovat.
číst

Shyby – král cviků

Shyby jsou králem cviků mezi cviky pro šíři zádových svalů. Kdo neshybuje, nemá široká záda.
číst

Jak na nejsilnější paže?

Silné vypracované paže budili od jak živa dojem síly a vitality. Budí respekt každého, kdo takový znak síly vlastní.
číst

Problémy s klouby (menisky a disky)

Máte bolavé klouby, víte proč? Co děláte špatně? Používáte kloubní výživu?
číst

Jak na roztažení hrudního koše?

Cvičíte prsa již několik let, máte dostatek hmoty, ale není to pořád ono? Něco tomu chybí? Možná šidíte sami sebe, váš hrudní koš by mohl budit mnohem větší objem na okolí. Jak toho dosáhnout?
Zvážení a aplikování těchto rad je na každém z vás! | Kopírování a šíření těchto materiálů je bez souhlasu redakce zakázáno!
Copyright © 2013 kulturistika & fitness | Levne-proteiny.cz | Posilovani-Fitness.eu | Fitness Centra v Praze