Rubrika: Pokročilý

  Problémy s klouby (menisky a disky)

Aby jste se při tréninku zranili, musíte udělat nějakou závažnou chybu. Ať už je to použití neadekvátní tréninkové váhy, nedostatečné protažení a zahřátí svalu, či špatná technika cviku - vždy si komplikace způsobíte sami a to zcela zbytečně.

Použití nadměrné váhy a to platí obecně pro všechny svalové skupiny, sebou přináší vždy problémy, které se časem projeví na vašem fyzickém stavu. Použitím nadměrných břemen a špatného (ostrého) úhlu při cvičení, může snadno dojít k přetížení úponů či menisků.

Tyto vazivové tkáně se dostávají pod abnormální stres a nemohou vydržet napětí, které je na ně vyvíjeno ve snaze zatížit více sval. V těchto případech nezatěžujete sval, ale vše ostatní co „spojuje“ stehenní kost s kostí vřetení. Myšlenka, čím těžší zátěž, tím více zatížím sval je mylná a pro začátečníky nebezpečná!

Pokud použiji vyšší zátěž než obvykle, neznamená to, že zatížím více svalová vlákna. Často spíše zatížíte – přetížíte klouby a vazy, které jsou silnější („výkonnější“) než svaly, takže při tréninku vydrží, ale do jaké doby budou takové přetěžování snášet ukáže čas.

Je tedy pouze otázkou času, kdy se dopracujete ke zranění, které může ovlivnit kvalitu rozsahu pohybu kloubu v dalších několika měsících a zda se vůbec budete moci vrátit k tréninku nohou.

Meniskus je jemná chrupavčitá struktura uvnitř kolenního kloubu, působí jako tlumič. Zranění menisku je velmi nepříjemnou záležitostí, která je na delší dobu. Projevuje se jako pálení, přeskakování v kolením kloubu či blokování jeho pohybu. Poranění menisku je často cítit i při chůzi. Ke zranění většinou dochází při špatné technice dřepů či výpadů s velkými váhami.

Zranění menisku nenalezne vyšetření na RTG, musíte proto podstoupit MRI scan. Léčba je na delší dobu. Při vážném poranění menisku je třeba podstoupit artroskopickou operaci. Po této operaci musíte mít kolení kloub v klidu a co nejméně chodit.

Po několika týdnech odpočinku a po domluvě s lékařem můžete začít zlehka posilovat svalstvo nohou, ale zatím pouze předkopáváním a zakopáváním. Drobné poškození menisku vám nebude způsobovat vážnější pohybové problémy.

Pravděpodobně, ale budete muset zkrátit rozsah pohybu, tak aby jste se vyhnuli nepříjemné bolesti při cvičení. Protože při drobném poranění menisku nelze (pouze s bolestí) pokrčit nohu více než do pravého úhlu.

Poranění menisku může být vážným či pouze menším zraněním, které nepotřebuje operativní zákrok. V tomto případě budete šťastnějším jedincem. Celkově je možné říci, že pouze natržený meniskus se hojí ještě hůře než meniskus po operativním zákroku.

Jelikož jsou menisky tvořeny chrupavčitou strukturou a chrupavky nejsou vyživovány podobně jako kosti cévním řečištěm. Bude se vám méně poraněný meniskus uzdravovat poměrně dlouho. Někdy i více jak jeden rok než dosáhnete úplného vyléčení, tak aby jste necítili při posilování či při jiném sportu bolest v koleni.

Roztržené menisky jsou lépe zásobovány živinami(než menisky natržené) a tak může k jejich uzdravení dojít poměrně rychle, v řádu několika měsíců.

Na místě je vyživovat tělo kvalitní „kloubní“ výživou. Na trhu je k dostání velké množství různých doplňků, které však svojí vysokou cenou neodpovídají požadované kvalitě. Jako nejvhodnější výživa pro poraněné klouby, vazy či svaly se jeví hydrolyzát hovězího kolagenu (před trávený – lehce stravitelný).

Jeho cena je oproti ostatním neúčinným preparátům poměrně nízká. Někomu však může dělat problém jeho chuť, která je opravdu velmi nedobrá. Chuť se dá však přebýt například s mícháním se sacharidovým přípravkem. Nápoj je vhodné popíjet po celý den v malých douškách, tak aby jste měli v krvi neustále dostatek výživných látek pro regeneraci kloubů a vazů.

Hydrolyzát kolagenu lze zakoupit i v ochucené formě Je zde i forma tablet.

 

 

2018 © Vseokulturistice.cz – Všechna práva vyhrazena.