Rubrika: SREČING

  Prevence poranění pohybového systému

Bolesti páteře se často objevují u většiny z nás. Ve většině případů se jedná o vrozené dispozice, které jsou podporovány nesprávnou chůzí, držením těla a sedavým zaměstnáním.

Nedostatek pohybu nebo jednostranné pracovní či sportovní přetěžování pohybového systému také značnou měrou přispívá k bolestem zad.

Výskyt těchto potíží začíná již od mladšího věku. Děti nemají dostatek pohybu, pasivně využívají volný čas. S vyvolanými problémy souvisí i nevhodná strava a následná nadváha již ve školním věku.

Od dětského věku se často jedná o poruchu celého hybného systému. Příčinou bývá vysoké svalové napětí ve svalech. Napětí ve svalech je způsobeno výše uvedenými příklady, protože vzniká svalová nerovnováha.

Pro jednoduchost jde o to, že protichůdné svaly například břicho a vzpřimovače zad (bederní část zad) musí být dostatečné silné. Jakmile jsou například břišní svaly ochablé, bude vás bolet bederní páteř.

Pro udržení zdravé páteře a zad jsou tedy nedůležitější silné břišní svaly. Posilování a strečink jsou aktivitami, kterými můžete svalovou nerovnováhu limitovat. Nesprávné držení těla má vliv na celé lidské tělo.

Ochablé svaly, přetížení kloubů, psichycké problémy, onemocnění vnitřních orgánů. Správné systematické posilování a strečink prodlužuje život a především jeho kvalitu. Vrcholový sport nemá se zdravím příliš společného, jelikož zde dochází často k jednostrannému přetěžování určitých svalových skupin a kloubů.

Bolesti zad jsou zapříčiněny nesprávným držením těla a to má za následek nevhodné zatížení páteře a kloubů, což se časem projeví zdravotními potížemi. Nesprávné držení těla ovlivňuje postavení svalů a jejich funkci.

Jedním z důvodů také může být jednostranné přetěžování určitých svalových partií například posilování pouze vrchní části těla, kdy se po celou dobu přetěžuje jedna polovina těla. Vzniká svalová nerovnováha, která by se měla kompenzovat vhodným cvičením.

Dalším důvodem může být celková ochablost svalstva pro nedostatek pohybu a využití svalů. Svaly nejsou zatěžovány, tak jak by měli a ochabují. Řešením těchto situací je systematické pravidelné cvičení. Nejlepším východiskem se jeví posilování s vlastní váhou či se zátěží a strečink.

Tyto aktivity musí být správně prováděny, jinak by mohlo například při posilování s těžkými činkami dojít k přetížení určité části těla. Nevhodně vybrané cviky a neposilování celého těla může přivodit ještě hlubší problémy.

Úplně nejčastější bolesti se objevují v hrudní páteři. Příčinou ohlé hrudní páteře (hrudní hyperkyfóza) jsou ochablé mezilopatkové svaly a zkrácené prsní svaly, které tlačí (přitahují) ramena dovnitř. Tím vám vzniknou kulatá záda a ohýbáte se dopředu.

Dokud je člověk mladý, ohlá hrudní páteř nebude příčinou bolestí zad. Bolesti se většinou dostaví v pozdějším věku a při fyzické aktivitě. Hrudní hyperkyfózu je zapotřebí odstranit alespoň částečně v dětském věku.

V dospělosti páteř zatuhne a držení těla a bolesti zad můžete ovlivnit pouze cvičením. Ne však je úplně odstranit. Jelikož páteř máte již pevně křivou.

Bolesti páteře také mohou způsobovat psychické problémy. Veškeré vnitřní problémy, stres a zvýšené psychické napětí se projeví v napětí svalů v oblasti šíje a v oblasti křížové páteře. Deprese a dlouho trvající stresy mohou způsobit ztuhnutí svalů, které působí nepravidelné zatěžování obratlů. Bolesti zad také mohou vznikat u žen s velkým poprsím, pro přetížení hrudní páteře.

Veškeré problémy spojené s bolestmi páteře se dají obvykle odstranit (v některých případech se dají odstranit pouze částečně). Preventivně musíte používat posilovací cvičení a nebo alespoň strečinkové cviky, kterými můžete také ovlivnit svoje klouby.

Ty bývají často v neustálém napětí a jejich přetěžování vede k opotřebování. Pravidelným strečinkem zvyšujete kloubní pohyblivost a tím i výživu kloubů.

Strečinkem pozitivně ovlivníte flexibilitu (pružnost) svalu. Sval je poté připravený na náročný výkon a především předcházíte k jeho zranění. Co je pro kulturistiku a všechny sporty podstatné, je že po tréninku pravidelné strečování snižuje poškození svalu a jeho bolestivost.

Při strečování po posilovacím tréninku odchází kyselina mléčná ze svalu a svalová vlákna rychleji regenerují jelikož jsou lépe okysličená.

 

 

 

2017 © Vseokulturistice.cz – Všechna práva vyhrazena.