Rubrika: Výživa

  Přehled suplementů a jejich správné užívání

Aminokyseliny

1. Esenciální
2. Neesenciální

1. Esenciální

To jsou takové aminokyseliny, které si tělo nedokáže samo vyrobit, proto je musíte přijmout stravou, nejlépe sportovní výživou.

Mezi tyto výrobky patří BCCA, které obsahují 3 esenciální aminokyseliny – Valin, Leucin, Isoleucin, u kterých vzniká pří tréninku delším než 45 minut 5ti násobně vyšší spotřeba než u ostatních aminokyselin, proto se BCAA speciálně doplňují především po tréninku.

» BCAA – doplnění aminokyselin po tréninku

Některé esenciální aminokyseliny lze zakoupit i samostatně v jednom balení.

2. Neesenciální

Neesenciální aminokyseliny si tělo dokáže při jejich nedostatku, přeměnit z jiných aminokyselin. To však neznamená, že není nutné tyto neesenciální aminokyseliny doplňovat.

Mezi neesenciální aminokyseliny například patří Glutamin, u kterého podobně jako u BCAA 5ti násobně roste potřeba příjmu při tréninku nad 45 minut. Dalo by se říct, že z neesenciálních aminokyselin je doplňování Glutaminu nejdůležitější.

» Glutamin – rychlá regenerace po tréninku (další informace)

Dále to jsou různé aminokyselinové směsy, či specifické aminokyseliny jako je BEEF Amino, EGG Amino atd.

» Nepodceňujte příjem aminokyselin (další informace)

Anabolizéry

Mezi anabolizéry se řadí produkty, které mají zvýšený účinek látek pro budování svalového objemu. Patří sem Creatin, HMB, Tribulus Terrestris a další specifické přípravky, které se často označují jako anabolizéry či stimulanty.

U těchto látek je nutné vědět, zda je konkrétní vybraný druh výrobku vhodný právě pro vás. Nejčastěji se používá Creatin, který je dnes k dostání v různých podobách. Věřte nebo ne, účinnost klasického vyzkoušeného Creatinu je nejvyšší.

Různé dnes nově propagované creatiny jsou spíše věcí obchodu, než suplementy, které klasický Creatin již překonali. Tyto různé creatiny s přívlastky překonali klasický Creatin pouze cenou a to v plné čáře.

Jednu výhodu to však pro uživatele klasického Creatinu přineslo a to snížení ceny Creatinu, protože přeci nemůže být stejně drahý jako nové v praxi nikým neosvědčené Creatiny, které vám vyprázdní kapsu a účinnost bude stejná, ne-li horší než u klasického Creatinu, který je více jak desítkou let odzkoušený.

Spalovače

Spalovače tuku ocení především lidé s nadváhou. Ti jsou však často zklamáni, protože se stává, že nic neshodí či pouze malé procento podkožního tuku. Vše především záleží na redukčním jídelníčku, který je základem. Tak jako, když budete chtít nabrat svalovou hmotu, nemůžete chtít, aby vám vyrostli svaly pouze z doplňků výživy.

Jestliže jste ochotni pravidelně dodržovat rozumný jídelníček se sníženým přísunem sacharidů a tuků. A k tomu máte dostatek pohybu, či trénujete v posilovně, v tomto případě si spalovač tuku pořiďte, jinak by to byly vyhozené peníze.

Trh nabízí velké množství spalovačů. Nejčastěji se tyto spalovače užívají před a po tréninku, některé i ráno nalačno. Konkrétní výrobek má své konkrétní dávkování.

» Jsou spalovače tuku jenom podvod? (další informace)

Sacharidové přípravky

Sacharidové přípravky se používají k doplnění energie a k navýšení sacharidů ve stravě, aby se dosáhlo rychlejšího růstu svalové hmoty.

» Sacharidové přípravky – Gainer (další informace)

Iontové nápoje

Iontové nápoje mají mezi sportovci vysokou oblibu. Při sportovní aktivitě musíte přijímat dostatek tekutin a velké množství minerálních látek, které iontové nápoje obsahují.

Použití iontových nápojů není nutné například jenom u cyklistů, ale i u kulturistů, kdy nárok na příjem velkého množství vody stoupá. V objemové fázi pijte velké množství vody, zde je nutné používat klasické minerální vody (ne speciální minerální vody z lázní).

Minerální vody, ale neobsahují takové ideální množství minerálních látek jako iontové nápoje, které jsou vyvinuty přímo pro sportovce. Počty jednotlivých iontů jsou přesně spočítány pro potřeby sportovců.

Při fyzické aktivitě pocením a vylučováním ztrácíte značnou část vody, která je důležitá právě pro svůj obsah minerálních prvků. Tyto látky tedy musíte často doplňovat.

Iontové nápoje se dají používat po celý den. Dle maximální uvedené denní dávky konkrétního výrobku. Nejvhodnější doba příjmu je 2 – 3 hodiny před fyzickou aktivitou a během ní i po skončení tělesné zátěže. Naředení iontového nápoje musí odpovídat pokynům výrobce!

Vitamíny a minerály

1. Jednodruhové
2. Směsi vitamínů

1. Jednodruhové

Nejčastěji se používá vitamín C a vitamín E, z mimerálních látek se často navyšuje příjem zinku, hořčíku či vápníků. Tyto vitamíny a minerální látky se dávkují během dne, dle doporučení výrobce.

Při fyzické aktivitě stoupá potřeba vitamínů a minerálů několikrát více než u nesportovců. Při nedostatku vitamínů a minerálů klesá celkově výkonnost a obranyschopnost proti nákazám především při tvrdých trénincích.

Některé sportovní přípravky obsahují podíly vitamínů a minerálních látek. Toto množství zejména důležitých vitamínů a minerálů není však vyhovující poptávce těla při intenzivním tréninku, proto se jednotlivé vitamíny a minerální látky doplňují samostatně.

2. Směsi vitamínů

Multivitamínové preparáty obsahují směs několika vybraných vitamínů a minerálních látek. Multivitamínové přípravky se berou během dne v několika denních dávkách, dle pokynů výrobce. Do multivitamínu by jste měli určitě zainvestovat.

Sportovci však často řeší spíše příjem bílkovin z proteinových přípravků, kdy na vitamíny a minerální látky spíše zapomínají nebo jim nevěnují dostatečnou pozornost, protože z vitamínů „nerostou“ svaly.

Jednotlivá doporučení jsou všeobecná, u konkrétného výrobku se mohou doby a dávky lišit, dle výrobce a obsahu látek v produktu obsažených.

 

 

2018 © Vseokulturistice.cz – Všechna práva vyhrazena.