Rubrika: Výživa

  Nemám chuť k jídlu, co stím?

Nechuť k jídlu je u kulturistů velice častým problémem, který každý kulturista řeší trochu jinak. Nechutenství ovlivňuje celkovou rychlost a především kvalitu strávení přijaté stravy. Takže dlouhodobé přemáhání a jedení upravených potravin nechutnou formou můžete psychicky zvládat, ale do žaludku se dostává jídlo, které není vhodně natráveno ústy a trávení jako celek tak příliš nefunguje.

Nechuť k jídlu mohou způsobovat i jednotlivé potraviny, které od jak živa nemáte rádi. Například někomu nemusí chutnat ryby, mohou mu silně zapáchat rybinou a proto mu snězení takové ryby může trvat mnoho minut přemáhání.

Znám lidi, kterým nechutná třeba tvaroh a mají neustále problém ho pozřít. Další potravinou mohou být vejce, které si také najdou své odpůrce.

Tyto problémy se dají zlehka vyřešit „přeražením“ chutě potraviny potravinou jinou. Například rybí zápach kvalitně zneškodníte, když rybu dostatečně pokapete, spíše postříkáte citronem, který pachuť a pavůni rybiny překryje. Poté ryba chutná podobně jako kuře. Také se dobře osvědčí grilovací koření, jím rybu při smažení pořádně posypejte a zaručuji, že budete mít pocit, že jíte kuře. Pokud si tedy koupíte filé bez kostí.

Nechuť ke tvarohu můžete ovlivnit dalšími potravinami, které do tvarohu při mixování zamícháte. Kvalitně tvaroh osladíte piškoty či rozmixovaným banánem. Také můžete do tvarohu zamíchat oblíbený sacharidový přípravek a to libovolné chuti.

Jestliže se vrátíme k celkovému dlouhodobému nechutenství, zkuste zaručenou metodu vyhladovění. Uvědomte si, že řadu týdnů či měsíců stále dokola pojídáte ve velkém množství některé potraviny, které se vám musí zákonitě časem přejíst.

Tím rychleji, jestliže například rýži vaříte stále v pytlíkách a v osolené vodě, tedy stále na stejný způsob. Kuře vaříte neustále do kola v osolené vodě. V tomto případě se i ti nejotrlejší jednou za čas prostě přejí a už jim nechutná.

Nejste-li typ, který by byl ochotný se učit alespoň trochu vařit a snažit se jídlo připravovat na jiné způsoby, zkuste jiné řešení. Udělejte si bezstarostí den, kdy si dáte vše na co máte chuť. Jestli máte chuť na smažený sýr s hranolky, tak si ho dejte.

Uspokojíte chuťové buňky a oni dají zase na nějaký čas pokoj a budete moci do sebe dál ládovat to vařené kuře s rýží. Trošku se vyhladovte a poté si teprve zajděte na pořádný dobrý oběd bez ohledu na výživovou hodnotu potravin. Objednejte si vše co si normálně nedopřejete.

Pokud máte chuť na zmrzlinu, dejte si zmrzlinu a to dvojitou porci. Pořádně si dopřávejte, ale druhý den s tím již musíte skončit a vraťte se do starých zajetých kolejí. Tento způsob obelhání chuťových buněk opravdu funguje!

Další účinnou variantou jak se nedostat do nechutenství, je si připravovat denně chutnou stravu. Rýži upravovat na několik různých způsobů. Maso dostatečně kořenit atd. To však znamená, naučit se alespoň trochu vařit a věnovat přípravě jídel více pozornosti.

Nechuť k jídlu může také značit dlouhodobé přetrénování, kdy se cítíte celkově unavení a slabí. V těchto případech napomáhá dostatečná tréninková pauza dle typu přetrénování.

Přetrénování – ztráta svalové hmoty (další informace)
Stagnace – chci zase začít růst

Zkuste se vyvarovat zatvrzelé jednostranné stravě, kterou po mnoho měsíců stále do kola pojídáte. Naučte se alespoň základní potraviny ochucovat různými způsoby. Přidávejte si k jídlu kousky kompotovaného ovoce, které je dostatečně sladké a takové broskve tepelně zpracované s kuřecími prsy chutnají výborně.
Kuřecí prsíčka s broskvemi

Zkuste si najít svůj recept zde: Fitvařečka

Jednou za čas zařazená klobása do jídelníčku taky nic nezkazí. Dovolte si jednou za čas jídlo, pokrm či pochutinu, kterou máte rádi a dopřejte si ji. Jestli to neuděláte, časem se přestanete kontrolovat a stejně si tu klobásu dopřejete, ale hned dvě a to ještě s pivem!

Také jsem se setkal s lidmi, kteří tvrdili, že mají problém sníst velké množství jídla za celý den a požadovali nějakou účinnou radu. Po dlouhé diskusi jsem přišel, ale na to, že tito nadšenci - začátečníci jsou dost rozmlsaní a vybíraví. S nedostatečnou motivací něco dokázat - vydržet.

V těchto případech nepomáhá snad vůbec nic. Těžko radit někomu, kdo vlastně nemá žádný problém, ale jenom se stále na něco vymlouvá a shazuje své neúspěchy na různé okolnosti a hledá jenom záminku proč tohle neudělal takhle.

 

 

2018 © Vseokulturistice.cz – Všechna práva vyhrazena.