Rubrika: Začátečníci

  Jak na lýtka?

Dobrý den, posiluju půl roku, všechny svalové partie se začínají pomalu zvětšovat a rýsovat. S tím jsem spokojen, naopak s čím nejsem tak to s lýtky pořád se mi nezvětšují a ani nerýsují, mohl by jste mi poradit co dělám špatně? Nebo jaký cviky do lýtek mám zařadit.

Lýtkové svaly doporučuji procvičovat 2x v týdnu. Snesou relativně vysokou zátěž a schopnost regenerace je také pozoruhodně vysoká. Pro objem lýtek je nutné cvičit lýtka ve stoji i v sedě.

Hlavním rozdílem mezi cvičením lýtek ve stoji a v sedě spočívá v poloze kolenního kloubu. Lýtka v sedě se procvičují s pokrčenými koleny 90 stupňů. Zatímco lýtka ve stoji se procvičují s propnutými koleny. Lýtkový sval je tvořen dvěma různými svaly. Vnější sval dvouhlavý - gastrocnemius. Hlouběji je uložen soleus. Tvar lýtka určuje gastrocnemius. Soleus zase ovlivňuje mohutnost lýtka a leží pod gastrocnemiusem.

Oba tyto svaly se upínají v kost patní přes Achillovu šlachu. Protože svaly mají jeden úpon, pracují společně. Bez ohledu na pokrčení či propnutí kolene se gastrocnemius zapojuje při výponech obecně. Jde spíše o soleus, kde zapojení tohoto svalu je odlišné. Při výponech ve vstoje se soleus skoro nezapojuje. Soleus dosáhne kontrakce, když jsou kolena pokrčena. Tedy výpony v sedě. Důvod je takový, že soleus začíná na holení kosti pod kolenem, zatímco gastrocnemius začíná na stehenní kosti nad kolenem.

Trénink lýtek
Lýtka ve stoji 4x15-20 opakování
Lýtka v sedě 4x6-8 opakování

Rozvoj lýtkových svalů i tvar je dán geneticky, je nutné vydržet pravidelně tento pozoruhodný sval zatěžovat a určité výsledky se dostaví.
 

 

2018 © Vseokulturistice.cz – Všechna práva vyhrazena.