Rubrika: VÝŽIVA

  Glutamin - rychlá regenerace po tréninku

K čemu je vlastně Glutamin dobrý? Žádný zbytečně dlouhý článek, ale jasné a zřetelné informace o Glutaminu.

Při tréninku do 45 minut se jako hlavní zdroj energie spaluje glykogen (zásobní cukr). Po 45 minutě začne tělo z nedostatku glykogenu využívat aminokyseliny jako energetický zdroj v tomto pořadí: Glutamin, Valin, Leucin, Isoleucin (poslední tři aminokyseliny obsahuje přípravek BCAA).

Při déletrvajícím tréninku a to při objemovém, rýsovacím či redukčním tréninku, stoupá spotřeba těchto aminokyselin až 5x oproti ostatním aminokyselinám.

Několikanásobně vyšší spotřeba těchto důležitých aminokyselin je důvodem, proč se Glutamin a BCAA prodávají speciálně jako samostatné suplementy.

Jakmile je v těle nedostatek Glutaminu, tělo si ho začne vytvářet samo ze samotného svalu z jiných aminokyselin. To vede ke snížené schopnosti regenerovat a následně se zastaví svalový růst.

Naopak dostatek Glutaminu podporuje růst svalových vláken. Jestliže to myslíte se svalovým růstem opravdu vážně, neměli by jste příjem Glutaminu podceňovat.

Někdo se mylně domnívá, že příjem aminokyselin zajistí proteinový přípravek. Proteinové přípravky aminokyseliny obsahují, ale výše jsem již psal, že spotřeba Glutaminu a BCAA při tréninku stoupá 5-ti násobně rychleji.

Což znamená, že z klasického proteinového přípravku ať už je z jakýchkoliv surovin, příjem této vyšší potřeby nepokryje. Z nedostatku Glutaminu se začne prudce snižovat imunita, což se brzo projeví tréninkovou únavou. Zvýšenou náchylnost k onemocnění nevyřeší vyšší přísun vitamínů.

Dobrá imunita sportovce se sníženým přísunem Glutaminu vydrží pouze do té doby, dokud si organizmus dokáže Glutamin přetvářet z ostatních aminokyselin v dostatečném množství. Zde je však nárok na dostatek přetvořeného Glutaminu značně vysoký, tělo se vysiluje a přichází zbytečně o přeměněné aminokyseliny ze svalů na Glutamin.

Glutamin má detoxikační účinky, kdy likviduje toxiny přímo ve svalu. Přestože má Glutamin nezastupitelné místo ve výživě sportovce, není esenciální aminokyselinou, protože si ho tělo dokáže vyrobit z ostatních aminokyselin.

Kapacita uložené Glukózy v mozku se nedostatečným přísunem Glutaminu snižuje, což má za následek pocit předčasné fyzické i psychické únavy. A to není příznivé při tvrdém tréninku, kdy je na organizmus kladen vysoký požadavek na psychickou a fyzickou výkonnost v daném okamžiku.

Z výše popsaného je jasné, že Glutamin v doplňkové výživě má své velké nezastupitelné místo. Investice do Glutaminu je závislá na vašem tréninkovém nasazení a odhodlání něco ze sebou udělat.

Důležitý přísun Glutaminu je i v období rýsování či redukční diety. Jelikož jak už jsem vysvětloval, při tréninku nad 45 minut tělo začne jako zdroj energie používat Glutamin a BCAA jako zdroj energie až ze 40%. Namísto z uloženého glykogenu (zásobní cukr). Jakmile je však nízká hodnota Glutaminu v těle, nedostatek Glutaminu si tělo začne přeměňovat z ostatních aminokyselin, které jsou uložené ve svalu.

Prakticky tedy dochází k požírání vlastní svaloviny, což v období rýsovací či redukční diety nikoho nepotěší. Zvýšené množství Glutaminu je v tomto období namístě.

To vše také velmi úzce souvisí i s regenerací po tréninku. Která nemůže proběhnout podle vašich představ. Dalším možná méně významným pozitivem pro kulturisty je zlepšení reakcí a celkové zlepšení nervových reflexů.

Dávkování

Každého bude zajímat určitě dávkování. Různé zdroje uvádí různé odlišnosti v dávkování. Nejlepší využití Glutaminu tělem dosáhnete touto možností dávkování:

Glutamin se užívá nejlépe v cyklech 2 týdny příjem, dva týdny pauza.

Nejnovější informace doporučují u sportovců dávku 0,6 až 0,8 g na 1 kg tělesné hmotnosti. Vrcholový sportovci používají ráno nalačno, večer před spaním, hodinu před tréninkem a po tréninku asi 5g.

Produkt lze zakoupit v obchodech:

www.jagrfit-sport.cz

 

 

 

2017 © Vseokulturistice.cz – Všechna práva vyhrazena.